• تاریخ انتشار : 1402/10/10 - 09:11
  • تعداد بازدید : 100
  • تعداد بازدیدکننده : 98
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

برگزاری نشست علمی «رشت پژوهی» به مناسبت هفته رشت

نشست «رشت پژوهی» به مناسبت «هفته رشت»، با همکاری شهرداری رشت و پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان، در روز یکشنبه، ۱۰ دی ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ تا ۱۲، در پژوهشکده گیلان شناسی برگزار شد.

 نشست «رشت پژوهی» به مناسبت «هفته رشت»، با همکاری شهرداری رشت و پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان، در روز یکشنبه، ۱۰ دی ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ تا ۱۲، در پژوهشکده گیلان شناسی برگزار شد.
در این نشست دکتر سالاری‌پور، دانشیار گروه شهرسازی دانشگاه گیلان به روش های خلاق در تدوین چشم انداز توسعه شهر رشت بر اساس مشارکت مردمی پرداخت. معاون آموزشی دانشکده معماری و هنر دانشگاه گیلان با تأکید بر نقش چشم‌انداز در تدوین آینده شهر اظهار داشت: چشم‌انداز رشت بر اساس چشم‌اندازهای پیشین، تجارب جهانی و چشم‌اندازهایی که بهره‌وران از طریق مصاحبه، پرسشنامه و برگزاری رویداد مردمی به آن اشاره داشتند، تدوین شد.
وی افزود: برای تبیین چشم انداز شهر رشت، بیش از پنجاه مصاحبه عمیق با نخبگان و مسئولان، ۳۰ مصاحبه عمیق با مردم انجام و ۹۰۰ پرسشنامه مردمی در مناطق پنج‌گانه انجام گرفت.
دکتر سالاری‌پور ادامه داد: برای تهیه برنامه راهبردی یک رویداد مردمی با عنوان رشت ۱۴۲۲ برگزار شد که در آن محورهای چشم‌انداز توسط مردم انتخاب و از شهروندان خواسته شد تا چالش‌ها و دارایی‌های محل زندگی خود را در منطقه سکونت خود با پین‌های رنگی نشان دهند. همچنین در این رویداد از کودکان خواسته شد تا شهر دوست داشتنی و ایده‌آل خود را ترسیم کنند، چرا که برنامه‌ریزی‌های ما باید به نقطه‌ای برسد که مشارکت کودکان بخشی از برنامه‌ها باشد زیرا ایده‌های کودکان درباره شهر از بزرگسالان بهتر و بکرتر است.
وی افزود: در رویداد مردمی رشت ۱۴۲۲ بوردی با محورهای منتخب چشم‌انداز به نمایش گذاشته شد و در این میان محورهای همچون شهر طعم‌ها و مزه‌ها، شهری گردشگر‌محور و خلاق، شهر رودخانه‌های پاک، شهری پاک و عاری از زباله، شهری با حمل و نقل عمومی کارآمد و شهر شب های روشن، از سوی مردم با استقبال بیشتری مواجه شد.
در ادامه این نشست علمی دکتر عباس پناهی، به تاثیر جایگاه تاریخی شهر رشت در توسعه گردشگری رشت پرداخت و اظهار داشت: در فرهنگ عمومی ایران، رشت به عنوان شهر فرهنگ شناخته شدهاست. رشت اثبات کرده که در کریدور شمال به جنوب کریدور با ارزشی است و برای آینده نیز تاثیرگذار خواهد بود.
وی تاریخ شهر رشت را به در چهار دوره تقسیم کرد و افزود: رویدادهای زیادی در این دوران در رشت رخ داده که می تواند مبنای بسیاری از جشن ها و رویدادهای فرهنگی شود.
دکتر رضا علیزاده نیز در این نشست به تعلق و وابستگی مکانی در مردم شهر رشت پرداخت و گفت: در پژوهشی که با شاخص های خاطره انگیزی، نوستالوژیک بودن و معرفی به دیگران انجام شد، شهرداری رشت به همراه بازار سنتی و پیاده راه، سبزه میدان و باغ محتشم رتبه های اول تا سوم را کسب کردند.
وی ادامه داد: یکی از چالش های عصر امروز مشکلات هویتی است، اما باید بگویم که رشت ظرفیت های لازم را در زمینه های تاریخی، اجتماعی دارد و به اشکال مختلف می توان آنها را بازتولید کرد.
دکتر علیزاده افزود: شهررشت در عین غنی بودن در حوزه اقتصاد و جذب سرمایه گذاری بسیار ضعیف است. متاسفانه در رشت پروژه های بزرگ سرمایه گذاری نمی بینیم. شهری که امکان تجمع و پتانسیل زیادی برای برگزاری جشنواره دارد باید بتواند از لحاظ اقتصادی پیشرفت نماید.
در ادامه نشست «رشت پژوهی»، حاضرین به بیان سوالات و نظرات خود پرداختند و به تناسب پاسخ های لازم ارائه گردید.

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 404
کلمات کلیدی
احمد  رمضانی
خبرنگار

احمد رمضانی