۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
برگزاری پنل نقش آفرینی سمن ها در شهر خلاق رشت در رویدادهای علمی - تخصصی نخستین سالانه شهر خلاق رشت (1401)
برگزاری پنل نقش آفرینی سمن ها در شهر خلاق رشت با حضور شیرین پارسی، پیمان بازدیدی، جواد هادیزاده و گلنار نظامی

رویدادهای علمی - تخصصی نخستین سالانه شهر خلاق رشت مورخ 23 خرداد 1401 در پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان برگزار شد. پنل «نقش‌آفرینی سمن‌ها در شهر خلاق رشت» با چهار سخنرانی برگزار شد. نخستین سخنران این پنل شیرین پارسی، عضو هیات مدیره انجمن زنان کارافرین و رییس هیات امنای جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست گیلان بود و در این  باره اظهار داشت: «با توجه به موضوع شهر خلاق خوراک و دستاوردهایی که در نتیجه‌ی فعالیت برای شناسایی ارزش‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد شهر رشت و البته گیلان می‌توانیم بدان‌ها دست یابیم، به اهیمت نقش سمن ها در این زمینه می‌توان تاکید و تکیه نمود. سمن‌ها یا سازمان های مردم نهاد( نوع سوم) ظرفیت‌های اجتماعی هستند که قابلیت ایجاد نیروی اجرایی و نظارتی موثر را می‌توانند فراهم آورند. بر اساس تحقیقات جدید، این سازمان‌ها قادر به افزایش آگاهی بین‌المللی، شکل‌دهی برنامه‌های سیاست جهانی، آموزش دولت‌ها، شهروندان، و صنایع و به طور کلی تقویت حاکمیت محیطی در سطح داخلی و بین‌المللی هستند.  بر اساس آمارها نیز، این سازمان‌ها در راس جدول مشارکت برای توسعه پایدار از سال 1932 تا 2019 بوده اند. در حالی که دولت ها در این جدول در انتهای جدول قرار دارند.

نماینده انجمن زنان کارآفرین گیلان در ادامه گفت: البته جنبش‌های محتلفی در زمینه اهمیت غذا، رفع گرسنگی، حاکمیت غذایی ملت ها‌، تنوع زیستی و غذاهای محلی و سنت‌ها در جهان وجود دارند که از جمله آن ها می‌توان از جنبش اسلوفود یا پایدار‌سازی غذا نام برد. این جنبش به منظور حفظ غذاهای  محلی و سنتها در مقابل زندگی ماشینی با پیشگامی کارلو پترینی برای اولین بار در رم ایتالیا در سال 1986 با انجام یک تجمع مردمی در مقابل شعبه مک دونالد ایجاد شد. اولین نشست بین المللی آن نیز در سال 1990 در ونیز برگزار گردید. اعتقاد این جنبش این است که انسان ها باید از چگونگی تولید و سلامت غذاآگاه باشند. این جنبش در بیش از 160 کشور جهان فعال با شعار : «غذای خوب، پاک و سالم برای همگان» فعال است.
اسلوفود معتقد است که غذا یعنی: فرهنگ / سیاست/ کشاورزی و محیط زیست
غذا عبارت است از دانش بومی:   البته زنان بیشترین نقش و تاثیر را در این حوزه دارند
تجربه زیسته: یعنی چگونگی کاشت و انتخاب دانه‌ها و ....
تنوع زیستی‌: گوناگونی مواد اولیه برای تولید غذا و شیوه استفاده وطبخ
محیط زندگی : غذا در ارتباط مستقیم با فضای زیست ما  دارد( عطر، طعم، آب، هوا...)
اسلوفود برای تولید غذا بر 3 محور تاکید دارد: کیفی : کیفیت بالا، عطر و طعم خوب و سلامت
پاک: تولیدی که به محیط زیست صدمه وارد نکند
قابل دسترس: برای مصرف کننده در شرایط عادلانه و پرداخت مناسب به تولید کننده
اسلوفود در سال های اخیر در گیلان نیز فعالیت هایی را در قالب 3 نشست و نمایشگاه محصولات غذایی در سال های 1396 و 1398 با همکاری اساتید دانشگاه پولنزوی ایتالیا‌، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و چندین نهاد دولتی و جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست و جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست گیلان برگزار نموده است.   
 
در ادامه این پنل پیمان بازدیدی عضو هیات مدیره و مدیر عامل موسسه محیط زیستی سرزمین ایده آل ما اظهار نمود برای داشتن یک جامعه پویا، نیاز به تربیت شهروندان پویا و مسئولیت‌پذیر هستیم و از این طریق در دستیابی به شعور اجتماعی موفق‌تر عمل خواهیم کرد. نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد در هیات نظارت استانداری استان گیلان بیان کرد: «با وجود این که آموزش‌های شهروندی جزو وظایف ذاتی سازمان‌هایی مانند شهرداری است، اما انجام این وظیفه به تنهایی توسط این نهاد ممکن نیست. مرحله اول مشارکت‌محوری آموزش است و اگر شهرداری مبلمان و المان شهری را فرآهم آورد اما شهروند نسبت به ماهیت و کاربرد آن آگاه نباشد، بعد از نصب همچنان شاهد تخریبشان هستیم. شهرداری مستقیم و به تنهایی برای آموزش‌های شهروندی نمی‌تواند ورود کند و به همین دلیل نیازمند تعامل با سمن‌هاست که کارایی و چابکی لازم را در این زمینه دارند. با وجود درخواست شورای مشورتی سمن‌ها و فرآهم‌ آوردن مکانی جهت انجام آموزش‌های شهروندی و دیگر فعالیت‌های مردم‌نهاد و داوطلبانه _ مانند شهرداری تهران که ستادی مربوط به سازمانهای مردم نهاد تشکیل داده _  اما شهرداری رشت در این باره اقدامی به انجام نرسانده است. این مکان هزینه‌های شهرداری را پایین می‌آورد و شهری سالم‌تر، پاک‌تر و خلاق‌تر با شهروندی مسئولیت‌پذیرتر خواهیم داشت».
جواد هادی‌زاده دیگر سخنران این پنل، ضمن تقدیر از عملکرد هوشمندانه سازمان‌های مردم‌نهاد در مشخص نمودن سهم خود در تحقق و پیشبرد برند شهر خلاق رشت از طریق فعالیتهای حوزه تخصصی و  ضمن اشاره به مصادیق اجرایی آن،  این عملکردهای ارزشمند همکاران خود در پنل را به ظرفیت پنهان برند شهر خلاق رشت در سوق دادن فعالیتهای جزیره‌ای سمن ها به سمت یکپارچه‌سازی دانست و با مطرح کردن سه کارکرد سمن ها در غالب ارزش‌آفرینی، مفهوم‌آفرینی و زنجیره مشارکت کنشگران، ایجاد هویت جمعی را بزرگترین دستاورد سمن‌ها برای تحقق برند شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک دانست .وی در ادامه با اشاره به برگزاری نشست سه روزه سازمان های غیردولتی و گردشگری پایدار شهرهای خلاق با تاکید بر رشت که با حضور 60 تن از مدیران و نمایندگان سازمان‌های غیردولتی حوزه گردشگری کشور به همت فرهنگسرای گردشگری برگزار گردید و همچنین اشاره به برگزاری سلسه نشت‌ های شهر خلاق و امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان‌های غیر‌دولتی چهار شهر خلاق ایران و همچنین دریافت اولین تندیس ملی کار داوطلبانه در حوزه گردشگری توسط این سمن، بر ظرفیت بالای سمن‌های تخصصی گردشگری در این حوزه تاکید نمود.
آخرین سخنران این پنل گلنار نظامی بود. این فعال اجتماعی بیان نمود که سازمان های مردم نهاد با تکیه بر ماهیت وجودی خلاق خود با رفع معضلات اجتماعی دارای  نتایجی مستقیم و غیر مستقیم در دستیابی به توسعه پایدار هستند و این نتیجه هدف مشترک شبکه شهرهای خلاق و سمن‌هاست. این تسهیلگر و کارآفرین اجتماعی اظهار داشت که انتظار میرود در معضلاتی چون دور ریز گسترده غذا ، سوء تغذیه کودکان ، مشکلات مادران و بانوان سرپرست خانواده‌، توجه به اقشار حاشیه رانده اجتماعی و ... به کارکرد حمایتی سمن‌ها در شهرهای خلاق یونسکو توجه شود و در حمایت و گسترش این جایگاه گام برداشت.
 

تاریخ:
1401/04/21
منبع:
اداره مطالعات و پژوهش شهرداری رشت
Powered by DorsaPortal