۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
حضور شهرداری رشت در نشست مشترک نمایندگان شبکه شهرهای خلاق ایران در اصفهان
حضور نمایندگان شهر خلاق خوراک شناسی رشت در نشست مشترک نمایندگان شبکه شهرهای خلاق ایران در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه تخصصی صنایع دستی، گردشگری و هتلداریِ اصفهان

در نشست مشترک نمایندگان شبکه شهرهای خلاق ایران که شنبه 9 مهر 1401 به میزبانی شهرداری اصفهان، در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه تخصصی صنایع دستی، گردشگری و هتلداریِ اصفهان برگزار شد‌، حمید آزمون‌ مدیر نوسازی و تحول اداری شهرداری و رئیس کمیته برنامه‌ریزی ستاد راهبردی شهر خلاق رشت اظهار نمود: چالش‌های مشترکی در مسیر توسعه شهرهای خلاق کشور وجود دارد که امیدواریم با خرد جمعی بتوانیم راه‌حلی برای آن بیابیم.

وی با تاکید بر اینکه در بیشتر شهرها مدیران سایر دستگاه‌ها برند شهر خلاق را متعلق به شهرداری می‌دانند و این مهم‌ترین آفت در شهر رشت است، ادامه داد: در شش سال گذشته در اکثر فعالیتها، شهرداری رشت به تنهایی برنامه‌های شهر خلاق را پیش برده است، اما در دوره جدید مدیریت شهری، با حمایت شهردار و اعضای شواری اسلامی شهر تعامل با دیگر سازمان‌ها برای همکاری مشترک برقرار شده و به دنبال تجاری‌سازی این برند هستیم تا منجر به اشتغال‌زایی شود.

رئیس کمیته برنامه‌ریزی ستاد راهبردی شهر خلاق رشت از تدوین دستورالعمل ستاد راهبردی شهر خلاق در شهرداری رشت خبر داد و افزود: در این راستا نیز تفاهم‌نامه‌های خوبی با ادارات کل آموزش ‌و پرورش، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و فنی ‌و حرفه‌ای استان گیلان در حوزه شهر خلاق منعقد شده است.

 مانی طالبی، نایب رئیس کمیته فنی اجرایی ستاد راهبردی شهر خلاق رشت نیز در این نشست با ارائه پیشنهاد شکل‌گیری دبیرخانه شهرهای خلاق ایران بیان نمود: شهرداری رشت، نخستین سالانه شهر خلاق رشت را در زمینه‌های علمی و تخصصی، ویژه کودکان و ارائه محصولات خوراک گیلانی توسط رستورانها در خرداد ماه سال جاری برگزار نمود. تجربه این رویداد نشان می‌دهد که فرصت برگزاری سالانه شهرهای خلاق کشور، با رویکرد بین‌المللی می‌تواند فرآهم شود. در این زمینه پیشنهاد تشکیل دبیرخانه شهرهای خلاق ایران مطرح می‌گردد و مسئول دبیرخانه می‌تواند به صورت ادواری و چرخشی بر عهده هر یک از شهرهای خلاق ایران باشد که در آن سال برگزار کننده رویداد بین‌المللی شهرهای خلاق کشور است. این رویداد و اهمیت برگزاری آن می‌تواند باعث توسعه برند شهرهای خلاق ایران در سطوح بین‌المللی و افزایش انگیزش‌های کارآفرینی خلاق و سرمایه‌گذاری در این زمینه شود.

نایب رئیس کمیته فنی اجرایی ستاد راهبردی شهر خلاق رشت تدوین تقویم مشترکی از مناسبت‌های ملی، بین‌المللی و محلی را مهم دانست و افزود: در اهداف 17 گانه سند توسعه پایدار 2030 یونسکو، شاخص‌های بین‌المللی جهت سنجش و پایش شهرهای خلاق وجود دارد و به عنوان نمونه بر اساس اهداف 8 و 12، شهرهای خوراک شناسی باید راه را به سوی الگوهای تولید و مصرف مسئولانه هموار کنند. علاوه بر این شاخص های عمومی، دستیابی به الگوها و شاخص‌های بومی نیز مورد نظر یونسکو است. 
تاریخ:
1401/07/21
منبع:
مدیریت نوسازی و تحول اداری شهرداری رشت
Powered by DorsaPortal